söndag 12 mars 2017

Jordförbättring


Så kom äntligen våren, onekligen känns det tidigt men jag kunde inte låta bli
att njuta. Det är helt enkelt dags att  klippa ner rabatterna, hos mig är det
mycket som ska klippas ner och det tar ett tag. Särskilt nu när snödroppar och
krokus tittar upp ur vinterjorden, jag har ingen möjlighet att anlägga en kompoststation
och allt som klipps ner får multna där det har vuxit. 


I de stora rabatterna får de ligga som de hamnar och längs fasadrabatterna täcker
jag klippet med gammeljord som är över sedan förra året. Men lite jord på multnar
det fort och jorden blir berikad år efter år, jag kunde ju också köpa ett lass brunnen
kogödsel, det hade gjort susen. Så här har jag gjort i snart 20 år och jorden i mina
perennrabatter är ljuvlig och microlivet älskar det med. Och då gör jag det ändå
mest för att förenkla mitt trädgårdsliv, dubbel positiv effekt med andra ord. 

3 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

I år skall jag göra som du och låta klippet ligga kvar i rabatten. Så enkelt och så gott för jorden.
Tack för föreläsningarna i lördags. Fick mycket inspiration till en framtida lund !
Allt gott !
Isa

M/S Design sa...

Har samma metod och det fungerar bra här med.

Mette i hagebloggen Furulunden sa...

Jeg gjør også det på samme viset fra og med i år. Det er den beste måten å kompostere på. Jeg øver meg nå i å se at det ikke er helt perfekte overflater. Etter hvert dekker jo alle vekstene det hele, så tjo og hei, dette blir bra :)